ESKOLAKO
AGENDA 21
Jasangarritasunerako
hezi
Eskolako
Agenda 21 jasangarritasunerako hezkuntza estrategia garrantzizkoa da, eta ikasleek udalerrietako ekintza-planetan parte hartzeko ildoetako bat bilakatu da.
Eskolako Agenda 21ek hedapen handia izan dute gure artean nahiz
nazioartean. Gaur egun milioika pertsona ari dira UNESCOren aintzatespena duen
hezkuntza programa hau lantzen eta, beraz, Planetaren jasangarritasunaren alde
egiten. Izan ere, UNESCOren Garapen Jasangarrirako Hezkuntzarako konferentzian
(Japonian 2014) Euskadiko Eskolako Agenda 21 azken hamarkadako munduko 25 praktika
onenen artean azaltzera gonbidatua izan zen.
Euskal Autonomia Erkidegoko udalerrietan Tokiko Agenda 21
programak garatzen hastearekin batera, eskola eta udalerrien arteko sinergia
sortu zen eta aukera bikaina zabaldu zen beren ingurumen-programak uztartzeko .
Modu horretan, abian jarri zen Eskolako Agenda 21. Gaur egun, derrigorrezko
hezkuntzako ikastetxeen ia %70 (220.000 ikasle baino gehiago) parte hartzen ari
dira Eskolako Agenda 21en; horietatik %20 inguruk “Eskola jasangarria”
aintzatespena jaso dute.
Ikastetxeen, Eusko Jaurlaritzako bi sailen (Hezkuntza, Hizkuntza
Politika eta Kultura Saila, eta Ingurumena eta Lurralde Politika Saila) eta
udalen arteko lankidetzan oinarritzen da programa hau, eta, horri esker,
baliabide eta laguntza ugari ditu (ekonomikoak, aholkularitza,
prestakuntza...). Oso tresna eraginkorra da Heziberri 2020ko oinarrizko
konpetentziak garatzeko, eta, beraz, XXI. mendeko herritar arduratsu eta
konprometituak egiten laguntzeko. Gainera, Garapen Jasangarriaren Euskal
Ingurumen Estrategia (2002-2020) dokumentuan jasotzen diren helmugak
(kutsadurari aurre egiteko, biodibertsitatea babesteko, klima-aldaketaren
eragina mugatzeko...) lortzen laguntzeko bitarteko hobezina izan daiteke
Eskolako Agenda 21.
Ikastetxearen jasangarritasunerako eta kalitaterako
hezkuntza-programa bat da. Komunitatearen partaidetzan oinarritzen da, eta
udalerriko garapen jasangarrian esku hartu eta laguntzen du.
Ingurumen-hezkuntza programa bat denez, ingurumen-arazoen konponbidean parte
hartzeko ezaguera, gaitasuna, jarrera, motibazioa eta konpromisoa garatzea da
haren xede nagusia.
Bere ezaugarri garrantzizkoenak hauexek dira:
· Bi eremu lantzen ditu, eskola bera eta udalerria edo eskualdea.
· Hezkuntza-komunitatearen partaidetza du ardatz eta oinarri, eta ikasleen
protagonismoa bilatzen du.
· Kudeaketa arduratsu eta jasangarria sustatzen du.
· Curriculum-berrikuntza eragiten du.
Hezkuntza-komunitate osoari zuzentzen zaio:
·
Irakasleak dira programaren dinamizatzaileak eta
curriculumaren egokitzapenaren arduradun nagusiak.
· Ikasleak benetako protagonistak dira fase guztietan.
· Familiek parte aktiboa dute ikastetxean, antolamenduan eta
jardueretan arituz eta etxean eredu arduratsuak eskainiz.
·
Langile ez-irakasleek programaren antolamenduan,
diagnostikoan eta kudeaketan parte hartzen dute.
Ikastetxearen egituran txertatutako
berariazko antolaketa behar da. Egitura eta arduradun hauek oinarrizkoak dira:
·
Koordinatzaileak proiektua abiarazten du eta
jarraipenaren ardura nagusia du.
·
Talde sustatzailea irakasleek eta, ahal neurrian,
zuzendaritzaren ordezkari batek osatzen dute. Bere zeregin nagusiak eguneroko
dinamizazioa eta antolakuntza dira.
·
Ingurumen Batzordea ikastetxean hezkuntza-komunitateak
parte hartzeko organoa da, eta estamentu guztien ordezkariek osatzen dute. Programaren
lerro nagusiak zehazten ditu (planifikazioa, ekintza-plana, ebaluazioa...).
· Koordinazio-bilerak ikastetxeen arteko
lankidetza-gunea dira. Zonaldeko koordinatzaileek,
Ingurugelako aholkulariak eta enpresako ingurumen-hezitzaileek osatzen dituzte.
Eskolako Agenda 21 gai edo arazo baten inguruan garatzen da, eta,
horretarako, programaren helburuak ditu oinarri eta erreferentzia.
Jasangarritasuna oso kontzeptu zabala da, eta gai ugari hartzen ditu bere
barnean. Guztiak dira baliagarriak programa garatzeko. Horien artean hauexek
aipa daitezke: biodibertsitatea, klima-aldaketa, hondakinak, kontsumo-ohiturak,
garraioa eta mugikortasuna...
Gaiaren garapena hiru ardatz edo esparru hauen inguruan egiten da:
- Hezkuntza-komunitatearen partaidetza.
- Kudeaketa jasangarria.
- Eskolako curriculum-berrikuntza.
Bost fase nagusi ditu:
· Antolamendua eta planifikazioa: antolamenduaren oinarriak
(koordinatzailea, talde sustatzailea...) eta hasierako planifikazioa zehazten
dira.
· Sentsibilizazioa eta motibazioa: behar-beharrezkoa da
hezkuntza-komunitatearen partaidetza lortzeko. Egitamu berezi baten bidez
egitea komeni da.
· Diagnostikoa: ikastetxearen hasierako argazkia edukitzeko balio
du. Horretarako programaren hiru ardatzak hartzen dira kontuan. Bestalde,
udalerriaren egoeraren azterketa egiteko une aproposa da.
· Ekintza-plana: fase honetan definitzen eta planifikatzen da
ikastetxea eta haren inguru hurbila jasangarriago egiteko ekintzen multzoa.
Plana garatzeko hobekuntza-helburuak eta horiek lortzeko ekintzak zehazten dira;
gainera, lorpenak neurtzeko adierazle batzuk azaltzen dira.
· Komunikazioa eta Ebaluazioa: prozesu osoan egiten direnez, eta
izaeraz eta ezaugarriz ezberdinak direnez, fase berezia osatzen dute.
Udal diagnostikoak abiapuntutzat hartuta, ikasleek batera lan
egiten dute udal jasangarritasunaren alde. Fase honetan foroek garrantzi
berezia dute:
· Eskolen arteko Foroa: udalerri edo eskualde bateko ikastetxeetako
ikasleek osatutako organoa; Eskolen Udal Foroak prestatzeko biltzen da.
· Eskolen Udal Foroa: ikasleek ikasturtean egindako lanaren
emaitzak, konpromisoak eta proposamenak tokiko arduradunen aurrean (alkatea,
zinegotziak …) aurkezteko topalekua.
Ebaluazioak Eskolako Agenda 21 berraztertzeko, baloratzeko eta
hobetzeko balio du. Komeni da ikasturtean zehar egitea, baina proiektuaren
amaiera da memento egokia helburuen lorpen-maila ezagutzeko eta ibilbidean
egindakoa balioesteko.
Ebaluazioak hiru une ditu, eta horietan hauxe
egiten da:
·
Hasierako ebaluazioa, diagnostikoaren bidez.
·
Ekintza Planaren ebaluazioa, hobekuntza-helburuei lotuta
dauden adierazleen bidez.
·
Amaierako ebaluazioa, ekainean aurkezten den memoriaren
bidez. Programaren osotasuna baloratzen du, bai ibilbidean egindako lana, bai
erdietsi diren lorpenak.
Comentarios
Publicar un comentario